
Fra generation 68 til generation Z har verden ændret sig meget og feedback er blevet en stor udfordring.
At tilbyde en 23-årig medarbejder en årlig MUS, kan godt svare til at foreslå medarbejderne i en IT-afdeling at bruge morse-signaler.
Alle undersøgelser om de nye generationer på arbejdsmarkedet peger på, at de unge har et hidtil uset og helt særligt behov for feedback. De unges forventning om respons og tilbagemelding modsvarer det, de er vandt til fra computerspil. Det skal være responsivt og føre dem videre til ‘next level’.
Feedbackinstituttet har gransket danske og internationale undersøgelser og sporet sig ind på, hvordan man kan opfylde dette nærmest umættelige behov for anerkendelse, sparring, vejledning, støtte osv. Sammen med Feedbackinstituttet udbyder Lumholt & Stahlschmidt nu en workshop, hvor Anders Stahlschmidt (generation Nå/X) og Astrid Hinsch (generation Y/Z) fortæller om det, der kendetegner de nye generationers feedbackbehov. I workshoppen faciliterer vi en samtale om, hvordan I på jeres arbejdsplads – med dem I nu er kan komme hinanden i møde på tværs af generationer. Målet er at give hinanden en god og frugtbar feedback.
Workshoppen havde premiere på Arbejdsmiljøkonferencen 2018 i november.
Lyt til Podcast fra workshoppen her
Her får du tre pointer, når du vil give de nye generationer feedback:
Det skal være responsivt.
Tidligere generationer er vant til at tænke feedback som en programmeret samtale, noget vi planlægger og aftaler – måske forbereder os til. Den går ikke nu. Kom med en umiddelbar reaktion. Vis at du er til stede og at du ser mig.
Det ER personligt
De ældre generationer har ofte lettere ved at skille faglig kritik fra den personlige. For de unge er denne skelnen ikke lige så naturlig. Det kan få nogle unge til at virke mere sårbare og det stiller krav til f.eks. ledere om at være omsorgsfulde – især når feedback er korrigerende.
Anerkendelse for at overleve
68’erne lærte at kritik er vejen til at udvikle sig selv og sin faglighed. For mange af de unge er det anderledes. De har fået at vide hjemmefra, at de er unikke og har været vandt til at blive involveret i beslutninger. For dem er anerkendelse vejen til at overleve og vejledning vejen til udvikling.
Ring 24801469 eller skriv til info@feedbackinstituttet.dk og hør mere om workshoppen.
Skriv en kommentar