Vælg en side

Strategisk storytelling

En god leder kan formidle sine budskaber som en historie, der flytter organisationen

Storytelling er en måde for lederen at formidle den strategiske opgave, så den giver mening og skaber engagement. Kan lederen omsætte strategien og de gode/dårlige nyheder til fængende historier, kan han også motivere medarbejderne og skabe mening i galskaben. Uden mening, ingen motivation.

Vi arrangerer kurser for ledere, der styrker lederens fortrolighed med at omsætte abstrakte begreber, strategier og tal til eksempler, historier og cases. Samtidig styrker kurset din evne til at opdage, opdyrke og se potentialet i de historier, som allerede fortælles af medarbejderne i din organisation. De historier rummer et stort potentiale for at motivere de forandringer, som I ønsker.

Vi tager afsæt i situationen og behovet i netop jeres organisation. Kontakt os for en uforpligtende samtale om netop jeres situation og behov: Vil I bruge storytelling ifm. en ny strategi, til at styrke innovationskulturen eller til at skabe en mere anerkendende kultur?

Storytelling kan mange ting – på én gang

Den gode leder er ikke bare god til at skabe den gode fortælling og bruge den strategisk – men kan også bruge det han hører andre fortælle. At finde og pleje de gode historier, styrker kulturen, stoltheden og identiteten i organisationen.

Storytelling øger videndeling ved at sprede eksempler på god praksis – små historier fra hverdagen om hvordan opgaver håndteres under pres og når vi er bedst. Historier er effektivt retningsanvisende og lærende.

Storytelling giver medarbejderne mulighed for at konkretisere deres kompetencer og få synlighed og anerkendelse fra hinanden og fra ledelsen. De små historier giver ledelsen indsigt i medarbejdernes ressourcer, værdier, kompetencer og konkrete faglighed – en indsigt der er brug for ikke mindst i forandringsprocesser. Dette kendskab opnås bedst gennem de konkrete eksempler og cases.

Eksempler på indhold
  • historier formidler viden og kultur
  • brug historier for at styrke videndeling, innovation, virksomhedskultur, værdier og strategi
  • hvad er en god historie og hvordan finder man den? (træning)
  • at afdække best practise
  • spørgsmål som fremmer den gode fortælling?
  • hvordan bygger man sin fortælling op? (start – midte – slutning)
  • den naturlige historie – heros journey (Helterejsen)
  • negative historier, konflikter og forskelle i virksomhedskultur kan bruges konstruktivt
  • hvordan kaster man lys på den gode case, uden at overskride medarbejderes grænser?
  • kan de gode historier bruges udadtil? (branding)
  • hvordan sætter vi storytelling i system og bruger det systematisk ifm. afrapportering?
Vi er eksperter

Vi har mange års erfaring i at træne topledere og mellemledere i at bruge historier strategisk og har skrevet flere bøger om emnet, bl.a. Historier der flytter mennesker – storytelling i forandringsprocesser (2013). Se artikel fra Børsens Ledelseshåndbøger, artikel fra Lederweb samt indlæg om ny undersøgelse fra Mandag Morgen, der viser effekten af strategisk storytelling.

Se flere artikler af Anders Stahlschmidt og Karen Lumholt om emnet her.

Se case fra Ikast-Brande Kommune her.

Kontakt os direkte: 40 14 49 80