Dette en-dags-kursus har været holdt flere gange i en større virksomhed, der ønsker at træne deres interne undervisere i at holde oplæg og undervise deres kolleger og kunder. Inden kurset har deltagerne forberedt en præsentation på 3-5 minutter. Præsentationen skal være autentisk, den skal enten være en del af en de har holdt eller en de kunne tænkes at holde.
Deltagerantal: 6-15
VELKOMMEN
Indledende snak om personlige erfaringer, udfordringer og motivation
- Hvordan ved man, at man har sit publikums opmærksomhed og forståelse?
- Hvad er svært?
- Personlige udfordringer
- Rollen som oplægsholder, ‘rettigheder og pligter’
- At tale er at lytte
DET DYBE VAND
Opvarmningsøvelse: Hold et foredrag, du ikke kender. Du får nogle stikord og skal ellers improvisere. Skab talen mens du holder den. Vi koncentrerer os om:
- Placering
- Stemme
- Øjenkontakt
- Nærvær
HJÆLPEMIDLER
- Powerpointshowets bermudatrekant og hvordan man undslipper den
- Gode retningslinjer for tekstmængde, billeder, grafik mm
- Forholdet mellem skriftsprog og mundtlig formidling
TRE PRÆSENTATIONER
Gruppearbejde: Hver gruppe vælger en præsentation. Hvordan gør vi de tre PowerPointpræsentationer bedre ud fra retningslinjerne, vi har gennemgået?
BRYD MONOTONIEN
Tilrettelæggelse af en hel undervisningsdag: Variation mellem oplæg, involvering, gruppeopgaver, summe to og to og øvelser i plenum. Eksempler på øvelser mm.
- Undgå ‘rejs jer op for at rejse op øvelser’
- Cases – fordele og ulemper
- Undgå øvelser, der er for komplicerede
- Undgå øvelser, der tager for meget tid at stille an til
Flere præsentationer
Deltagerne fremlægger andre af de medbragte præsentationer
GIV ET EKSEMPEL
- Chunking – gør det abstrakte konkret
- Gruppearbejde: hvordan gør vi de tre præsentationer mere konkrete og med flere eksempler?
INVOLVERING
- Dialog m deltagerne. Hvilken type spørgsmål kan man stille? Hvordan bruger man sin placering i rummet til at styre dialogen? Hvordan skaber man lyst hos deltagerne til at involvere sig?
- Kritiske tilhørere
- Gruppearbejde: vælg en præsentation, der vil egne sig godt til involvering. Vælge en person, der skal holde præsentationen/styre dialogen.
EVALUERING
- Hvordan arbejder I videre med det her?
- Hvad vil I træne?
- Hvad vil l I gøre anderledes?