Nogle samarbejdsproblemer har det med at dukke op igen og igen
Den samme konflikt bliver løst gentagne gange – forfra hver gang. Tit skyder man for eksempel skylden for et problem på en bestemt persons væremåde, men problemet viser sig igen, efter den pågældende person har forladt arbejdspladsen.
Problemer der bliver til mønstre skyldes ofte ubalancer i organisationens system.
Det problem I får øje på, kan således være symptom på sådan en ubalance – et andet og mere komplekst problem. Ligesom en feber, som ikke i sig selv er problemet, men faktisk tværtimod som regel er kroppens løsning på et andet problem.
Ledere arbejder tit hårdt for at finde gode løsninger på sådanne tilbagevendende problemer, men ofte uden effekt. Man får en fornemmelse af, at alle de metoder og redskaber, man anvender, er virkningsløse og at folk omkring én reagerer meget ulogisk. Netop som om der er noget andet på spil, som ingen kan eller vil sætte ord på.
Systemisk opstilling
Vi kan belyse og løse den type problemer gennem systemisk opstilling.
Ved at stille problemet op i en fysisk, tredimensionel model, får I adgang til de mønstre og informationer, som gør det muligt at finde problemets rod og dermed også genoprette balancen i systemet.
Denne metode er relativt ny i Danmark, men vinder udbredelse i mange lande.
Den systemiske tilgang går kort sagt ud på at betragte f.eks. et team som et system, hvor der skal være en vis balance mellem at give og tage, en respekt for den naturlige orden og en erkendelse af, hvad der hører til og ikke hører til i systemet.
Har I forgæves forsøgt at løse et problem, så kontakt os for at høre om mulighederne.
KONTAKT [email protected] eller ring til Anders på 24 80 14 69
Anders Stahlschmidt er certificeret i systemisk opstilling fra Infosyon, den internationale organisation for systemisk organisationsopstilling. Uddannet hos Kongruens – Center for Systemisk Opstilling i Danmark. Se mere om uddannelsen her: