Beskrivelse
- Lydbog
- Titel: Den opmærksomme lytter
- Omfang: 9 t 42 m
- Forfatter: Anders Stahlschmidt
- Indlæst af forfatteren
- ISBN: 978-87-997483-8-9
Den opmærksomme lytter
Lyt til Anders Stahlschmidts anmelderroste bog og bliv bedre til at høre, hvad andre siger. For mange indgår det at lytte som en vigtig del af jobbet. Men også for alle andre er der mange fordele ved at kunne lytte opmærksomt. Du bliver bedre til at løse problemer, får stærkere relationer og bliver meget mere interessant for andre at tale med.
At lytte er en mangelvare i en kultur, hvor alle vil have opmærksomhed. Der er grund til bekymring, når en tredjedel af alle voksne danskere mener at deres stressniveau er meget højt, for stress hæmmer vores evne til at rette opmærksomheden væk fra os selv og udad mod andre. I den offentlige debat er der også tendenser til, at flere afviser at lytte til dem de er uenige med. Det er en trussel mod fundamentet i vores demokrati. De fleste af os bliver stadig mere afhængige af digitale løsninger, hvor vi ikke kommunikerer med levende mennesker, men med robotter, som ovenikøbet afbryder os flere gange i døgnet med popup-beskeder og notifikationer. Der foregår en omsiggribende kamp om din og min opmærksomhed, som får stadig flere til at råbe højt. Men hemmeligheden er, at du kan få meget mere ud af at lytte.
I denne bog introducerer Anders Stahlschmidt lyttekompasset – et redskab til at øge din bevidsthed om, hvordan du lytter opmærksomt fra forskellige lyttepositioner. Alt efter situationen og hvad du vil have ud af en samtale, kan du ændre den måde du lytter på.
Lytning er en kompleks proces, der involverer både opmærksomhed og forståelse. Læs bl.a. hvordan man lytter kritisk, om aktiv lytning, om hvordan man lytter uden at ville løse, hvordan man lytter til nogen man er uenig med, hvordan man lytter til feedback og til de spørgsmål andre stiller.
Anders Stahlschmidt er forfatter til flere bøger om kommunikation. Til daglig er han leder af Feedbackinstituttet, en populær foredragsholder, ekstern lektor i organisationspsykologi (MPO) på Roskilde Universitet og konfliktmægler. Han er uddannet journalist, konfliktmægler og har en master i organisationspsykologi (MPO).
Andre bøger af Anders Stahlschmidt:
- En kur mod konfliktskyhed (Lumholt & Stahlschmidt 2020)
- Lyt mens du taler (Akademisk Forlag 2014)
- Spørgeteknik (Akademisk Forlag 2015 – med Peter Knoop Christensen)
- Førstehjælp til Feedback (Gyldendal Business 2009)
- Tag ordet – grib forsamlingen (Børsens Forlag 2005)




Anders Stahlschmidt –
Anders Stahlschmidt har skrevet en fremragende bog, som burde være pligtlæsning for os alle. Bogen er lettilgængelig, fuld af skarpe pointer om lytning, som alt sammen bygger på viden, forskning og erfaring. Og så er bogen meget velskrevet og godt formidlet. Vores anmelder giver den 6 af 6 stjerner
Klap i og lyt! – så enkelt kan det siges. Vi lever i talens tidsalder. Det er in at have ordet i sin magt. Virksomheder tilbyder kurser i præsentationsteknik, og i medierne handler det om at tage ordet og beholde det. Vi hylder den gode taler, mens den gode lytter desværre lever i ubemærkethed.
Men denne bog er netop for den opmærksomme lytter. Og den er et opråb om, at lytning er en mangelvare i en kultur, hvor alle vil have opmærksomhed.
Et af bogens hovedbudskaber er, at vi bliver mere relevante og interessante for andre at være sammen med, når vi lytter. Vi kan med andre ord få mere ud af alting, hvis vi bare klapper i og lytter frem for at råbe højt. Bogen beskriver lytning som en kompleks proces, der involverer både opmærksomhed og forståelse.
Anders Stahlschmidt har skrevet en fremragende bog, som burde være pligtlæsning for os alle. Bogen er lettilgængelig, fuld af skarpe pointer om lytning, som alt sammen bygger på viden, forskning og erfaring. Og så er bogen meget velskrevet og godt formidlet.
Meget har du måske hørt før, men det skader ikke at læse det igen. Der er nok at tænke over. For mange indgår det at lytte som en vigtig del af jobbet, og her byder bogen på redskaber og metoder, der er lige til at bruge.
Men alle kan lære af bogen til brug i hverdagen. Til glæde for en selv og dem, man holder af.
Du lytter på din egen måde
Bogens første del giver en god forståelse af, hvorfor lytteprocessen er så kompleks. Her beskrives alle de elementer, der indgår i at lytte: hørelsen og vores øvrige sanser, opmærksomheden og forståelsen.
Vi bringer eksempelvis vores øvrige sanser i spil, når vi lytter. Vi fortolker ansigtsudtryk, mimik, tonefald, kropsholdning, vores følesanser bringes i spil, og vores syn har stor betydning.
Og frem for alt bringer vi vores forståelse i spil. Formålet med at lytte er nemlig at forstå eller fortolke, hvad der bliver sagt. Og her bringer vi vores viden og erfaring, vores antagelser og fordomme i spil.
Vi kan ikke blot lytte for at lære (udvidende lytning), vi kan også lytte for at få bekræftet eller afkræftet en antagelse, forforståelse eller en fordom, vi allerede har (afgrænsende lytning).
Bogen beskriver meget detaljeret, hvad der er på spil, når vi lytter, og hvorfor der er meget ’støj’ på kanalen, som kommer fra os selv. Vi hører det, vi forstår. Det er årsagen til, at vi kan lytte og forstå så forskelligt og dermed også misforstå hinanden.
Lyttekompasset giver værdifuldt indblik
I bogens anden del beskrives lyttekompasset, som du kan bruge til at forstå otte forskellige lyttepositioner. Med lyttekompasset kan du bevæge dig ud på lydbølgernes hav og orientere dig efter de forskellige verdenshjørner i lyttekompasset. Du får et dybt indblik i forskellige positioner at lytte fra og kompasset sætter dig i stand til at skifte lytteposition og ændre retning på en samtale.
De otte lyttepositioner er: narcissistisk lytning, behovslytning, spejllytning, refleksiv lytning, empatisk lytning, eksplorativ lytning, fordomslytning og antagelseslytning. Alle otte former er beskrevet på en meget lettilgængelig måde, så du også kan bruge det til at aflæse din egen og andres måde at lytte på. Det giver en dyb forståelse af, hvorfor personer vælger en bestemt måde at lytte på.
En nyttig værktøjskasse til at lytte i praksis
Bogens sidste del er et overflødighedshorn af værktøjer lige til at bruge. Ved at bruge værktøjerne kan du træne dig selv i at blive en mere opmærksom lytter, som er bedre til at forstå situationen og de formål, du lytter med.
Her er blandt andet afsnit om, hvordan du bliver bedre til at lytte til følelser, til at lytte til uenighed og til konflikter, at lytte uden at skulle komme med løsninger, at lytte til værdifuld feedback, som andre giver dig.
Min varmeste anbefaling til denne nyttige og velskrevne bog. Tænk, hvis den kunne bidrage til, at vi alle fik mere evne og vilje til at lytte og forstå hinanden. På arbejdspladsen, i vores samfund og sammen med vores nærmeste.
Anmeldt i Inside Business af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør i ATP og Udbetaling Danmark.