Vælg en side

Den traditionelle strategiske kommunikation med kampagner, spin og PR erklæres for nylig for DØD af hhv. Kommunikationsforeningen, K-forum og Mandag Morgen. Det er vi slet ikke kede af i Lumholt & Stahlschmidt Kommunikation. Tværtimod. Vi udbryder “Endelig!” og går glade og lettede på weekend.

Injektionsmodellen (kanylemodellen) og alle dens varianter – herunder troen på at budskaber er noget, der skal “afleveres” – er ikke bare uklog og utidssvarende. Den hviler på et menneskesyn, som vil reducere mennesker til objekter. Ting. Den går ikke, Granberg. Kommunikation er samtale. Ikke produktion.

“Fremtidens vælgermasse siger Nej Tak til fabrikerede kampagnebudskaber og Ja Tak til autentisk og personlig kommunikation”, skriver Dansk Kommunikationsforening i et nyhedsbrev for nylig. Anledningen er et møde, hvor den traditionelle del af kommunikationsfaget skal udfordres af den nye generation Z, som gennemskuer de pimpede budskaber og kræver ægte kommunikation, hvor man kan mærke en person i den anden ende.

I Mandag Morgen fra i dag, den 6/11, citeres Harvard Business Review fra 28/10, hvor to organisationsprofessorer erklærer, at den traditionelle spin er død. Velrenommerede organisationer, siger de, har det til fælles, at de ikke benytter sig af spin “… hverken udadtil eller indadtil. De forsøger ikke at holde informationer tilbage, og de negligerer ikke problemerne, hverken over for kunder eller medarbejdere. Og det bør de heller ikke, for i en verden med nørdede netfora, brede sociale medier og socialt ansvarlige forbrugere og kritiske medarbejdere giver spin ofte bagslag. Information kan ikke holdes tilbage, og sandheder kan ikke fordrejes.” De to professorer introducerer derfor begrebet ”radikal ærlighed”, som de udfolder i en række principper.

Kommunikationsforum skriver ligeledes for nylig et indlæg i debatten om hvorvidt traditionel PR og Marketing er død. PR-bureauet Saatchi & Saatchi og andre markante bureauer har nemlig erklæret traditionel PR for død. Måske er den ikke helt død, skriver K-forum. Vi er midt i en overgang, som ligner en undergang for den klassiske PR, men “… markedsfører du dine produkter igennem traditionelle medier som tv og radio, rammer du ikke bredt nok. Forbrugerne tror ikke på reklamer, og du kan ikke overtale dem til at købe en bestemt vare. Du kan ikke skubbe varerne ud til dem (push). For de vil selv bestemme og selv opsøge de brands, de finder interessante. Du skal derfor tale til forbrugerne og med dem, ikke tale ned til dem”. Samme pointe. Ikke overraskende.

I Lumholt & Stahlschmidt har vi siden starten rådgivet og undervist ud fra den overbevisning, at historier skal være sande og autentiske for at virke. Vi er glade for, at vi er blevet indhentet af den store trend i branchen. Det bliver lettere at forklare hvad det er vi gør, når vi ikke er alene.

Tidligere i år berettede Mandag Morgen, at et stort videnskabeligt studie viser, at de autentiske historier fra en arbejdsplads bedst viser vej i forandringsprocesser. Det er præcis den slags historier, vi i snart 12 år har fundet, skærpet og udbredt sammen med vores kunder.

Kort sagt: Det moderne cirkulære kommunikationsparadigme vinder terræn. Det gamle var lineært og byggede på en forestilling om, at man kan kontrollere processen omkring kommunikation.

De sociale og virale medier – plus en medievant, oplyst, ny generation, hvor alle er medproducenter og potentielt kan kigge dig i kortene – har udløst et krav om hæderlighed, sandhed, personlighed og transparens: “Du kan lige så godt sige det som det er. Det bliver alligevel opdaget, hvis du snyder!”

Det kan vi kun bifalde.