Mandag Morgen: Effekten af strategisk storytelling belyses i udviklingsprojekt og PhD-afhandling
Hvorfor slår 9 ud af 10 forandringsprocesser fejl? Fordi de ikke giver mening for medarbejderne. Den nye strategi ligger i skuffen – fin og glittet og har kostet en million – men bliver aldrig implementeret. Hvorfor? Naturligvis fordi den ikke giver mening for dem, der skal gennemføre den i praksis.
Forestillingen om at ledelsen er hovedet og medarbejderne er kroppen, der skal udføre hvad hovedet tænker, har spillet fallit. Hvis kroppen ikke vil, sker der ikke noget. Mennesker er ikke ting, men mennesker.
Et helt nyt udviklingsprojekt, gennemført af Rødovre Kommune i samarbejde med Huset Mandag Morgen, viser tydeligt, hvad der skal til: Strategisk storytelling – og en ledelse, som kan gå foran og brænde for historierne: Formidlende ledere.
I projektet fra Rødovre er 9 virkeligt gode historier, som viser vejen frem for Rødovre Kommune, identificeret og foldet ud.
Hvad er strategisk storytelling?
De forandringer, som virksomheden eller organisationen ønsker, skal eksemplificeres ved det, der allerede foregår i organisationen. Den ønskede forandring er allerede til stede som handlinger, cases, historier, der viser vejen frem. Her i Lumholt & Stahlschmidt kalder vi den type historier for fremtidshistorier. Og de findes overalt!
Hele tænkningen bag strategisk storytelling er, som Mandag Morgen også beskriver i linket herunder, desuden udfoldet af phD Søren Obed Madsen, CBS, i en nyere afhandling. Søren Obed Madsens konklusion er: Uden mening ingen forandring. Præcis den sætning, vi har gjort til vores her i Lumholt & Stahlschmidt.
Det er medarbejderne der kender udfordringerne
Noget af det mest krænkende og demotiverende for medarbejdere er, når udefrakommende konsulenter eller topledere kommer og siger: “Nu skal I bare høre: vi forandringsparate og innovative kloge hoveder har udtænkt, hvordan I stakkels vanedyr skal arbejde fremover…”. Når dem oppefra og udefra skal lære dem noget, de godt ved i forvejen.
For det er jo medarbejderne, der ved, hvad udfordringerne er – og har bud på, hvordan de skal overvindes. Men det er lederne, der har ansvaret. Derfor må lederne gå foran og pege på den gode praksis, som de ønsker mere af.
“Det er jo det, vi har lavet siden 2002”
Det er klart at vi her i Lumholt & Stahlschmidt er glade for at se Mandag Morgens udviklingsprojekt. Vi har nemlig siden 2002 udviklet og forbedret metoder inden for strategisk storytelling. Så vi glæder os over, at der er forskning og udviklingsprojekter i Danmark, der påviser effekten af det, vi går og laver. En effekt som vi selv og vore kunder i øvrigt aldrig har været i tvivl om – de kan aflæses direkte og omgående.
Mandag Morgen om strategisk storytelling – ny forskning
Karen Lumholts artikel “Brug medarbejdernes historier…” fra Børsens Ledelseshåndbøger