Lokal rimer på social. Nye public service medier bliver lokale, digitale og sociale. Det er de helt lokale medier, der kan genskabe forbindelsen mellem brugerne og journalistikken. Og dermed mediernes troværdighed.
Med den nye public service-pulje er der mulighed for at udvikle helt nye lokale og sociale medier, som lever op til public service-begrebet: inddrager og myndiggør, crowdsourcer indhold, viden, og løsninger, legitimerer journalistikken og styrker demokratiet.
Det har vi lavet et kursus om. Der er kun 3 pladser tilbage. Lige om lidt, på torsdag, er sidste frist for tilmelding.
Kurset foregår i København den 23., 24. og 25. april.
Karen Lumholt har tidligere i et interview med fremtidsforsker Anne Skare Nielsen talt om emnet (lokale mediers nye rolle) i podcastserien RYK VERDEN Jegten på en ny medievirkelighed
(Hvis du ikke kan åbne podcast’en, så prøv her.)
PhD i mediesociologi Søren Schultz-Jørgensen har for nyligt sammen med Per Westergaard, mangeårig leder i Jysk-Fynske Medier, begået bogen Den journalistiske forbindelse – sådan genopfinder nyhedsmediet sin relation til borgerne og sin relevans for demokratiet.
Bogen kan med sine mangfoldige eksempler illustrere den indstilling til innovation af journalistikken, som også vores kursus har. Kurset er endvidere inspireret af begreber som solutions journalism, civic journalism og af hyperlokale medier.
Se mere i kursusbeskrivelsen.
Læs bogen, lyt til podcast’en – og tag kurset.
Det er støttet af Pressens Uddannelsesfond (PU), som betaler næsten halvdelen af gebyret, hvis du er DJ-freelancer eller tilknyttet en PU-virksomhed.
Frist for tilmelding er torsdag den 19. april.